Saturday, February 20, 2010

ApaKah Itu CintA???

Friendster Comment Graphics


Salam... Pagi aku nk crite pasal Ape Itu Cinta?
Mereka yang tidak menyukainya menyebutnya tanggung jawab, Mereka yang bermain dengannya, menyebutnya sebuah permainan, Mereka yang tidak memilikinya, menyebutnya sebuah impian, Mereka yang mencintai, menyebutnya takdir. Kadang Tuhan yang mengetahui yang terbaik, akan memberi kesusahan untuk menguji kita. Kadang Ia pun melukai hati, supaya hikmat-Nya bisa tertanam dalam. Jika kita kehilangan cinta, maka pasti ada alasan di baliknya. Alasan yang kadang sulit untuk dimengerti, namun kita tetap harus percaya bahwa ketika Ia mengambil sesuatu, Ia telah siap memberi yang lebih baik.
Mengapa menunggu?
Karena walaupun kita ingin mengambil keputusan, kita tidak ingin tergesa-gesa. Karena walaupun kita ingin cepat-cepat, kita tidak ingin sembrono. Karena walaupun kita ingin segera menemukan orang yang kita cintai, kita tidak ingin kehilangan jati diri kita dalam proses pencarian itu. Jika ingin berlari, belajarlah berjalan duhulu, Jika ingin berenang, belajarlah mengapung dahulu, Jika ingin dicintai, belajarlah mencintai dahulu. Pada akhirnya, lebih baik menunggu orang yang kita inginkan, ketimbang memilih apa yang ada. Tetap lebih baik menunggu orang yang kita cintai, ketimbang memuaskan diri dengan apa yang ada. Tetap lebih baik menunggu orang yang tepat, Karena hidup ini terlampau singkat untuk dilewatkan bersama pilihan yang salah, karena menunggu mempunyai tujuan yang mulia dan misterius. Perlu kau ketahui bahwa Bunga tidak mekar dalam waktu semalam, Kota Roma tidak dibangun dalam sehari, Kehidupan dirajut dalam rahim selama sembilan bulan, Cinta yang agung terus bertumbuh selama kehidupan. Kebanyakan hal yang indah dalam hidup memerlukan waktu yang lama, Dan penantian kita tidaklah sia-sia. Walaupun menunggu membutuhkan banyak hal - iman, keberanian, dan pengharapan - penantian menjanjikan satu hal yang tidak dapat seorangpun bayangkan. Pada akhirnya. Tuhan dalam segala hikmat-Nya, meminta kita menunggu, karena alasan yang penting.
Dan bagi aku cinta adalah keikhlasan.. jika tiada keikhlasan.. maka musnah la cinta... dan cinta merupakan anugerah dari Tuhan....Cinta... Untuk menguji hati... Mengasah kesabaran... Mengajarkan penderitaan... Memberi kebahagiaan... Menciptakan kenangan... Karena itu... Pakailah waktumu... Untuk mencintai dan dicintai... Karena itu adalah anugerah Allah yang terbesar dalam hidup setiap insan...




Thursday, February 18, 2010

A True Friend



A true friend
A true friend is the one who picks you up when you fall
A true friend is one that won't lie
A true friend is there when you call
A true friend is there when you want to die
A true friend knows just what to say
A true friend won't care what other people think
A true friend will help you find your way
A true friend will make sure you don't sink
A true friend will help you choose your
A true friend will know when something is wrong
A true friend has to sometimes face your wrath
A true friend makes you feel like you belong
A true friend


Wednesday, February 17, 2010

My OnlY LoVe

Couple Pictures, Images and Photos


couple Pictures, Images and Photos

Just to say I Love You

never scems enough. I've said it so many times i am afraid u wont understand what i really mean when i say it.. How can so much feeling, so much adoration possibly fit into those three little words.. But until i find some other way of saying what i feel.. then "I Love You" have to do.. so no matter how many times i say it, never take it lightly for u are my life and my only love...
I Love You now more than ever before......


Sometimes....

butterfly Pictures, Images and Photos

Hurm...
Sometimes
we need to stop analyzing the past
~stop planning the future
~stop trying to figure out precisely how we feel
~stop deciding with our mind what we want our heart to feel
~Sometimes
we just have to go with...
"Whatever happens - happens"



Friday, February 12, 2010

Malu ke atau tak reti nak cakap..??

Heee...
Ada seorang lelaki tua tau.. yang hobinya suke memelihara byk burung.
Pada suatu pagi,(hehe..cm budak skolah lak kn..) semua burung kesayangannya telah hilang tau. Org tua ni rasa ade si pencuri dah keterlaluan,(maksudnye curi la) lalu lelaki tua itu pun bawa masalah ini di perjumpaan mingguan di kampungnye .
Lelaki tua tu ckp : "Siapa kt sini yg ade burung?"
Seluruh penduduk laki-laki segera berdiri.
Menyedari kesilapannye dlm cara bertanye, lelaki tu menambah "bukan itu maksud saya"
Lalu diajukan soalan yang lain pulak heee...."maksud saya, siapa yg penah lihat burung?"
Maka seluruh penduduk wanita pulak berdiri.
Kerana menyedari pertanyaannya masih tak betul,(ape la soklan) maka dengan muka merah padam org tua tu td menyambung "maaf, bukan itu maksud saya"
Sekali lagi dia cuba bertanya" maksud saya.. siapa yg penah lihat burung yg bukan miliknya"
Separuh penduduk wanita berdiri. Muka lelaki tua tu makin merah, dan juga makin gugup, segera berkata lagi..
"maaf sekali lagi, bukan ke arah itu pertanyaan saya, maksud saya, siapa yg penah lihat burung saya?"
Lalu... Isteri lelaki itu pun berdiri..(hahhakkk) dan seorang wanita yg lain. Maka kali ini merah padam pula muka si isteri tua tu, lelaki tu pun cabut lari,menyesal tanya. hahakkkk!!!
so.. org tua ni reti ckp ke tak atau malu? "lu pikir sendiri... heee.. "

Sayang.. abang - nikah seorang lagi

Sambungan episod lalu...

"Episod 2"

" Abang , Azsya setuju dengan permintaan abg. Tapi, Azsya nak berjumpa dengan wanita tu," Lembut dan tenang sayup-sayup suara isterinya. Dia tahu, Azsya bukan seorang yang panas baran. Azsya terlalu sempurna, baik tetapi ahh hatinya kini sedang mengilai wanita yang jauh lebih muda.

"Bawa dia ke sini, tinggalkan dia bersama Azsya selama 1 hari saja, boleh?" pelik benar permintaan isterinya. Hendak dipengapakan apakah buah hatinya itu? Namun, tanpa sedar dia menganguk, tanda setuju. Sebab, dia yakin isterinya tidak akan melakukan perkara yang bukan-bukan. Dan hakikatnya dia seharusnya bersyukur. Terlalu bersyukur. Kalaulah isterinya itu wanita lain, alamatnya perang dunia meletuslah jawabnya. Melayanglah periuk belanga. Ehhh, itu zaman dulu-dulu. Zaman sekarang ni, isteri-isteri lebih bijak. Teringat dia kisah seorang tentera yang disimbah dengan asid, gara-gara menyuarakan keinginan untuk menambah cawangan lagi satu. Kecacatan seumur hidup diterima sebagai hadiah sebuah perkahwinan yang tidak sempat dilangsungkan. Dan dia, hanya senyuman daripada Azsya.

"Apa, nak suruh Iema jumpa dengan isteri Abg," terjegil bulat mata Iema yang berwarna hijau. "Kak Azsya yang minta," masih lembut dia memujuk Ieda . "Biar betul, apa dia nak buat dengan Iema ?" "Takutlah Iema , silap haribulan dia bunuh Iema !" terkejut Fadzli. "Percayalah Iema , Azsya bukan macam tu orangnya. Abg dah lama hidup dengannya. Abg faham," Iema Zara mengalih pandangannya.

Mahu apakah bakal madunya berjumpa dengannya? Dia sering disogokkan dengan pelbagai cerita isteri pertama membuli isteri kedua. Heh, ini Iema Zara lah. Jangan haraplah jika nak membuli aku. Desis hati kecil Iema Zara.

Hari ini genap seminggu Iema Zara bercuti seminggu. Seminggu jugalah dia merindu. Puas dicuba untuk menghubungi Iema Zara, namun tidak berjaya.

Rakan serumah menyatakan mereka sendiri tidak mengetahui ke mana Iema Zara pergi. Genap seminggu juga peristiwa dia menghantar Iema Zara untuk ditemuduga oleh Azsya. Sedangkan dia diminta oleh Azsya bermunajat di Masjid Putra. Di masjid itu, hatinya benar-benar terusik. Sekian lamanya dia tidak menyibukkan dirinya dengan aktiviti keagamaan di masjid Putra.

Dulu, sebelum dia mengenali Iema Zara, saban malam dia akan bersama dengan Azsya serta anak-anaknya, berjemaah dengan kariah masjid. Kemudian menghadiri majli skuliah agama. Membaca AlQuran secara bertaranum itu adalah kesukaannya. Namun, lenggok Iema Zara melalaikannya. Haruman Iema Zara memudarkan bacaan taranumnya.

Hatinya benar-benar sunyi. Sunyi dengan tasbih, tasmid yang sering dilagukan. Seharian di Masjid Putra, dia cuba mencari dirinya, Fadzli yang dulu. Fadzli anak Imam Kampung Seputih. Fadzli yang asyik dengan berzanji. Menitis air matanya. Hatinya masih tertanya-tanya, apakah yang telah terjadi pada hari itu. Azsya menunaikan tanggungjawabnya seperti biasa. Tiada kurangnya layanan Azsya. Mulutnya seolah-olah terkunci untuk bertanya hal calon madu Azsya.

Apakah kesudahan cerita ini ? kita sambung Kemudian Hari ek...

Bersambung.........................

Janda Meletup


Heee.. hari ni nk cite pasal "Janda Berhias" ok tak..?? walupun belum berkahwin lagi ni. tapi akan dtg kot.. cuem minta dijauhkn la jadi gini. hhuuu... Atau ''Janda Meletup" same ke maksudnye tu? ntah la.. ape2 je la.... same je kot. ok... Nak mule cite dh ni....


Kenape ek... kalau wanita dah menjanda tgok semakin berhias? Biasenye org yg ade suami biasenye hiasan diri macam tak berabe nk penting. Pasan tak korang tgok? ("lu pikir sendiri" bak kate nabil.) huhuu..... Orang kate suami balik keje isteri bau bawang.. huhuu.. (biase la tu kn..) Kalu dh menjanda... pandai lak nk bergaya.. pakai perfume wangi2... makeup tebal2.. pakai lawa2... mcm2 la.. bukan nk kutuk.. tapi realiti...(maaf kepada yg terasa..) sedangkan same je uruskn anak2. Cthnye pun dh ade.. iaitu salah sorang isteri kepada ustaz tuuuuuuuuuutttttttttttttt.... makin cun gile kn..?? jangankn waheeda, rozita che wan.. pun boleh kalah cmni.

Bukan nk mgumpat... tapi mmg tak diakui mmg makin cun gile skg ni.. Dan buat pengajaran yg bgelar isteri tu.. walau bagaimana sibuk pun anda.. jgn lupa berhias untuk suami tau... Bukannya bersolek sakan masa nak keluar je.. tapi dlm rumah jugak.. tak perlu tebal2. ke ape ke.. just simple. sedap mate memandang. Kadang lelaki ni memang cm gini, syaitan suka menggoda dan bgayut kat kelopak mata sehinggakan perempuan lain nampak lawa , isteri kat rumah nampak comot. Ini memang dah fitrah lelaki, kalau kurang iman boleh ke laut jadinya... huhuu.. (ngap)Suami pula tak baik tau suka tengok perempuan sexy di luar.. yg di rumah dipaksa pula jgn bergaya. (tak mo.. tak mo.. ). Lepas tu sibuk cari alasan nak kahwin lain ngan alasan isteri bau bawang.. huhuhu memang tak patut. Ingat ek.. heee... tu je... trime kasih..



Tuesday, February 9, 2010

Melayari Bahtera Perkahwinan: Fisiologi Lelaki dan Wanita

Ni I dapat dari satu website...heheheh...So, wanita2 sekalian, the hardest period yang bakal dilalui korang ialah apabila suami berumur 40 tahun ke atas dan kalau baca artikel ni rasa cam wanita is actually tersepit

After suami dah demand nak ramai anak, pastu wanita penat giler, tak boleh layan suami, akhirnya suami pun cari lain...So, will this be used to support polygamy???



----------------------------------------------------------------------------

Mengenali Seks Lelaki Yang Sempurna ialah:-

Ada zakar yang normalAda testes (telur) yang normalFungsi zakar, testes dan mengaliran air mani-normal.

Lelaki Peringkat Bayi1 hari hingga 1 tahun.

Jantina bayi dapat dikenal pasti selepas bayi dilahirkan. Jika keadaan zakar dan telurnya kelihatan sempurna, Allhamdulillah. Tetapi jika ada kelainan, sila bawa jumpa doktor segera untuk dirawat sebaik mungkin.

Lelaki Peringkat Kanak-Kanak1 hingga 10 tahun

Zakar dan telurnya akan berkembang selaras dengan pembentukan kanak-kanak.Zakar akan berkembang dari 3-5 cm dan buah zakar akan mula berkembang pada umur 6 tahun hingga 9 10 tahun, secara sederhana.Jika anak-anak ada hernia atau uluran, sila berubat segera.

Jika didapati ada masalah pada zakar atau telur zakar tidak sempurna, waktu usia ini doktor boleh membantu merawat alat kelamin tersebut sehingga sempurna.

Ingat kecacatan pada zakar atau telurnya boleh mengakibatkan mati pucuk atau mandul pada lelaki.Elok dirawat diwantu kanak-kanak sebelum terlambat.

Pada usia seawal 5 tahun, 6 tahun atau 7 tahun kanak-kanak lelaki sudah tahu seks dan akan mencuba melakukan seks secara tidak sedar, sama ada geseran atau main-main alat kelamin kawan-kawan.

8 hingga 10 tahun sudah pandai melakukan onani. Jangan sekali-kali marah pada anak-anak yang melakukan onani. Nasihatkan mereka secara baik, katakan perbuatan itu tidak baik.

Lelaki Peringkat Remaja 10 hingga 19 tahun.

Diperingkat ini anak lelaki sudah pandai dan tahu seks dan ingin mencuba, jika ada peluang. Mereka akan membaca buku-buku lucah dan menonton CD blue bersama kawan-kawan.Mereka kerap melakukan onani.

Waktu ini zakar cepat tegang bila dirangsang dan airmani menjadi bertambah banyak.

Pagi-pagi zakar akan menjadi tegang sendiri, menandakan anda sihat walafiat.

Diwaktu ini berikan banyak nasihat kepada anak-anak tentang kebaikan dan keburukan seks. Cakap kepada mereka tentang keburukan penyakit gonorrhoea, siflis, herpes kelamin dan HIV.Mereka akan takut dijangkiti penyakit ini, kerana penyakit ini boleh membawa maut.

Peringkat Dewasa 20

Peringkat ini lelaki sudah bersedia untuk berkahwin. Bagi yang nakal mereka mungkin akan mencuba seks dengan teman wanita atau sesiapa saja yang rapat dengan mereka.

pada awal perkahwinan mereka akan cuba dengan berbagai ragam atau posisi seks yang mereka tenguk dalam CD ataubuku-buku, mereka akan cuba.

Alam rumah tangga tidak begitu matangBegitu juga hubungan seks lelaki muda akan cepat pancut, berbanding dengan lelaki dewasa.

Peringkat Umur 30 - 40
lelaki yang berumah tangga sudah mula matang dan mula mengintai wanita-wanita lain selain dari isteri. Nafsu memuncak.

Peringkat 40 tahun keatas
bila lelaki sudah kaya dan establish, mereka menjadi miang dan mencari wanita lebih muda. Bagi yang baik dan berjurus ( civic minded)mereka akan kekal dengan isteri pertama.Bagi yang nakal dan kuat nafsu seks akan mula berusaha untuk mendapatkan isteri kedua, seterusnya isteri ke3 dan ke4.

Wanita-wanita muda 16 hingga 25 tahun

sentiasa mengoda lelaki yang kaya. Trend gadis masakini, lebih suka lelaki dewasa yang kaya kerana mereka sudah memiliki segala kemewahan hidup. Mereka yakin hidup dan masa depan mereka lebih terjamin.

Pringkat 50 hingga 55 tahun

Seks lelaki bertahan dan mampu melayari seks isteri dalam lingkungan 3 kali seminggu bagi lelaki normal dan sekali seminggu bagi lelaki lemah.

Lelaki yang mempunyai isteri muda, akan bertambah tenaga lelakinya dan kekuatan nafsu seksnya akan bertambah. Ini berikutan dengan percantuman hormon dewasa dan hormon muda, maka zakar akan bertambah tegang dan kuat.

Bagi lelaki yang ada penyakit, zakar akan bertambah tenat dan jantung juga turut menderita.

Benih lelaki pada peringkat usia 55 tahun keatas akan berkurangan tetapi masih mampu menghasilkan zuriat sehingga ke umur 70 tahun.

Wanita hanya mampu hamil selagi haid masih ada, sekitar usia 48 -52 tahun.


Fisiologi Perempuan Fisiologi Seks Wanita

Usia 1 hari - 1 tahun

Jantina bayi boleh dikenal pasti selepas bayi dilahirkan.Jika sudah pasti perempuan, bersyukurlah.Padaamalan Syariat Islam, seseorang kanak-kanak perempuan mesti diSUNNATKAN bukan diWAJIBKAN untuk melakukan upacara bersunat denganmelalui buloh kecil berulang kali keatas kelintit (clotoris) TANPAmembuang atau menghiris kelintit.

Jangan menzalim anak-anakperempuan dengan membaung terus kelintit, kerana ini akan menyebabkanhilang nafsu seks diwaktu dewasa dan ini adalah satu KEZALIMAN yanganda lakukan terhadap anak gadis anda.

Usia 1 hingga 10 tahun

kanak-kanak perempuan cepat membesar dari lelaki, pada peringkat ini sedikit demi sedikit kelihatan kegadisannya menonjol seperti lagak jalanan, suara,jenis permainan, buah dada, punggong.

Usia 11 hingga 19 tahun
Alam remaja, haid datang buat pertama kali. Alat kelamin mula membesar dan menonjol. Usia 15-16, 17 anak-anak remaja perempuan mula pandai berbohong dan pandaijumpa boy friend. Mula meminati lelaki dan cakap soal lelaki.

Mula mencari jalan untuk jumpa dengan boy friend.Berkhayal untuk bermesra dengan lelaki.Jika melakukan seks diwaktu ini, ia boleh menghamilkan seseorang perempuan. Awas !Jangan terlalu bebas diwaktu ini, amat merungsingkan bagi ibu bapa.

20 hingga 28 tahun

Sudah pandai seks dan alam rumah tangga.Mengurus rumah tangga.Waktu ini harus banyak bersabar, kerana banyak hal-hal berlaku dalam rumah tangga diluar dugaan.

29- 40 tahun

Sibuk dengan anak-anak dan rumah tangga. Kadang-kadang layanan seks untuk suami tidak dihiraukan.Sebab mudah, diwaktu suami mengajak untuk melakukan hubungan badan, anak menangis meminta susu ibu.Ibu terpaksa melayan anak, suami menjadi kesepian.Bila hal ini berlalu terlampau kerap, si bapa akan keluar rumah 'mencari sesuatu yang hilang' dirumah untuk menghiburkan kesepian.

Nafsu seks perempuan mula menurun sebab sibuk dengan urusan anak-anak dan rumah tangga. Badan tidak dijaga lagi, suami tidak terurus.

Ini adalah sifat semulajadi - fitrah alam yang harus anda tempuhi.sayang-sayanglah suami anda, sayang-sayanglah rumah tangga anda.

Untuk membinanya anda memerlukan 15 tahun dan lebih tetapi untuk memusnahkan,memadai hanya 3 patah perkataan 'aku cerai kamu' !!


heee...

Puding

Puding Caramel

Gula Hangus:

1 cawan gula pasir
1 cawan air (mak ckp ‘better’ guna air panas)


Puding:

4 biji telur
1 tin susu cair
2 SB esen vanilla
2 SB tepung jagung/kastard
1-sediakn gula hangus-asingkn
2-sediakn pengukus
3-* ‘blend’ telur hg kembang
3-masukn susu cair + ‘blend’ lg
4-masukn esen vanilla & tepung jagung/kastard + ‘blend’ lg
5-tuangkn sebahagian gula hangus dlm loyang
6-lps tu tuangkn adunan puding td ke dlm loyang
7-kukus selama 15-20 minit

Kek Batik



Pade sape2 yg suke kek ni.. cube la wt.. sedap... :)

Bahan-bahan ( loyang 7/8" )

1 bungkus (350g) biskut marie
Setengah buku butter
2 biji telur
1 cwn serbuk koko
1/2 cwn milo
1 cwn air
3/4 cwn gula

** milo dan koko tu terpulang pd citarasa. nak rase cokelat yg kuat..gune 1 cwn koko+1/2 cwn milo.nak rase yg agak mild,gune 1cwn milo+1/2 cwn koko

Cara-cara:
1)patah2kan biskut
2)dalam periuk, campurkan koko,milo,air,gula. Dengan api sederhana, kacaukan sampai semua dah larut
3)masukkan butter,kacau sampai butter cair
4)kecilkan api, masukkan telur..kacau sampai agak2 pekat (lbh kurang 30 saat).padamkan api
5)masukkan pula biskut yg dah dipatahkan tadi.kacaukan sampai semua biskut dh di selaputi cokelat.(sukatan biskut terpulang pd citarasa. kalo nak byk cokelat gune sket ajer...)
6)masukkan dlm loyang..tekan2 sket bg padat.simpan dlm peti sejuk sebelum dipotong dan dihidang.

Saturday, February 6, 2010

CIKGU BENGONG

Dialog

Guru tadika : Anak-anak, nampak tak pen ini?
Murid-murid : Nampak cikgu.
Guru tadika : Pen ada kan ?
Murid-murid : Ada cikgu.Kemudian guru tadika tadi memasukkan pen ituke dalam poket dia dan kemudian bertanya lagi..
Guru tadika : Anak-anak,nampak tak pen?
Murid-murid : tak nampak cikgu.
Guru tadika : pen ada tak?
Murid-murid : tak ada cikgu.
Guru tadika : Anak-anak nampak Tuhan tak?
Murid-murid : tak nampak cikgu.
Guru tadika : Tuhan ada tak?
Murid-murid : tak ada cikgu.

Guru tadika itu sangat gembira kerana tujuannya untuk mempengaruhi kanak-kanak itu berjaya. Tetapi.. dalam kumpulan kanak-kanak itu ada seorang budak yang pintar yang bernama Amin lalu dia pun mengangkat tangan...

Amin : Cikgu, boleh saya cakap sesuatu?
Guru tadika : Boleh,mari ke depan.
Amin : Kawan-kawan nampak cikgu tak?
Murid-murid : nampak.
Amin : cikgu ada kan ?
Murid-murid : ada.
Amin : Kawan-kawan nampak otak cikgu tak?
Murid-murid : tak nampak.
Amin : cikgu ada otak tak?
Murid-murid : tak ada............

Padan muka cikgu... Hahahhakkkk!!!!

43 Perkara Ringan Yang Menyekat Rezeki...

P/S: Info yg boleh di fikir2 kan…………..

Bismillah..

Terdapat beberapa perkara yang mempunyai kaitan dengan kesusahan atau secara lebih khusus sebagai penyebab ditimpa kesusahan dan penderitaan yang mana pada kebiasaannya kita mengambil ringan tentang perkara tersebut. Dalam kitab Al-Barakah fi Fadhl lis Sa'yi Wal Harakah yang disusun oleh Abi Abdillah Muhammad bin Abdul Rahman Al-Habsyi telah diterangkan perkara yang mempunyai hubung kait dengan kesusahan seseorang.


1. tidak sembahyang atau solat.
2. tidak mbaca Bismillah ketika hendak makan.
3. makan atas pinggan yang terbalik.
4. memakai kasut atau sandal memulakan sebelah kiri..
5. mnganggap ringan apa2 yang tjatuh dalam hidangan makanan.
6. berwuduk' di tempat buang air besar atau air kecil.
7. suka bsandar pada pintu rumah.
8. suka duduk di atas tangga.
9. mbiasakan diri mcuci tangan di dalam pinggan selepas makan.
10. mbasuh tangan dengan tanah atau bekas tepung.
11. tidak membersihkan rumah.
12. membuang sampah atau menyapu dengan kain.
13. suka membersihkan rumah pada waktu malam.
14. suka tidur di atas muka.
15. membakar kulit bawang.
16. menjahit baju yang sedang dipakai.
17. mengelap muka dengan baju.
18. berdiri sambil bercekak pinggang.
19. tidur tidak memakai baju.
20. makan sebelum mandi hadas.
21. tergesa-gesa keluar dari masjid selepas menunaikan solat subuh.
22. pergi ke pasar sebelum matahari terbit.
23. lambat pulang dari masjid.
24. doakan perkara yang tidak baik terhadap ibubapa dan anak-anak.
25. kebiasaan tidak menutup makan yang dihidangkan.
26. suka memadam pelita dengan nafas.
27. membuang kutu kepala dalam keadaan hidup.
28. membasuh kaki dengan tangan kanan.
29. membuang air kecil pada air yang mengalir.
30. memakai seluar sambil berdiri.
31. memakai serban sambil duduk.
32. mandi junub di tempat buang air atau tempat najis.
33. makan dengan menggunakan dua jari.
34. berjalan di antara kambing.
35. berjalan di antara dua perempuan.
36. suka mempermainkan janggut.
37. suka meletakkan jari jemari tangan pada bahagian lutut.
38.. meletakkan tapak tangan pada hidung.
39. suka menggigit kuku dengan mulut.
40. mendedahkan aurat di bawah sinaran matahari dan bulan.
41. mengadap kiblat ketika membuang air besar atau air kecil.
42. menguap ketika solat.
43. meludah di tempat buang air besar atau air kecil.


tEkA tEkI tAk pAyAh jAwAb.......bAcE jE..

a) Apa beza kacang panjang ngan seluar panjang?? -Seluar panjang kalau dipotong jadi seluar pendek, tapi kacang panjang kalau dipotong tetap namanye kacang panjang aaa...

B) Banyak-banyak mi, mi ape yang takleh di makan?? -Misai (michai..kata nina)

C) Ada orang ni nak naik bas.Dia ada 50 sen saja. Tambang bas ke tempat dia nak pegi tu 60 sen. Mcm mana dia nak pegi tempat tu? -Dia buat muka seposen je..50 sen + 10 sen=60 sen

E) Pak Ali ada sebuah ladang, tetapi die nak tanam 2 jenis pokok iaitu getah dengan koko. Untuk memenuhi cita-citanya dia pun tanamlah pokok getah separuh dan pokok koko separuh, Soalannya pokok ape tumbuh dulu? -Dua2 tak tumbuh pasal Pak Ali tanam separuh jek..

F) Burung ape yg boleh berdiri, boleh baring tetapi tak boleh duduk ? -Penguin

G) Banyak2 katak, katak ape yg bole bercakap? -Katakanlahhhhhh. .. (Hazami kod)..

H) Tersebut kisah,ada seorang wanita yg menamakan anaknya nama FATIMAH, kenapa ? -Sebab anak tu perempuan..huar. .huar..huar. .

I) Tempat apa ini... ... peserta dia pakai uniform, selalu bertambah tak akan berkurangan? -Tempat Perkuburan.. . (serammm... heyyy maknusia..!! )

M) Badannya hijau, matanya merah dan berjalan mengundur, taik warna kelabu taik anjing. apa dia? -Lingkaran nyamuk Shieldtox

N) Negara apa yang banjir dulu lepas tu baru hujan? -Bahrain (b`coz bah dulu, rain komdian)

O) Macammana nak pegi haji kalau duit tak de? -Jangan isap rokok. Duit tu kalau kumpul sehari RM5, setahun dah RM 1,800. 10 tawun dah dapat RM 18,000. Dah boleh pegi haji. ..Lagi.. kurangkan pakai hp..


Al Kisah 1

Kisah seram si pemancing .. heee...

Fadiq memang kaki pancing, mana saja lubuk & sungai semua dia pergi,kalau ada yg cakap kat sungai tu ada ikan, Ajis mesti pi try mancing kat situ. Nak di jadikan cerite... heee.. dengar nk cite ni.......

Satu hari masa minum kat kedai kopi Pak Ngah Jiman, Fadiq terdengarrakan2 sekampungnya bercerita tentang satu lubuk baru yg banyak ikan ditemui kat sungai di kampung seberang, kampung tu agak jauh & pedalaman sungai tu lebih kurang 5 km dr kampung tu, dekat tepi pinggir hutan. Tengahari tu, Fadiq dah bersiap nak pegi memancing kat lubuk yg diceritakan, siap pakai helmet, Fadiq masukkan bekalan minum petang dan pancingnya dlm raga motor. Sepanjang perjalanan Fadiq bernyanyi riang, jauh jugak nak ke kampung seberang tu, dah hampir masuk waktu Asar baru Ajis sampai, teringat pulak dia tak sempat solat Zohor tadi & dia terpikir, karang kalau terus pi sungai tu, tak sempat pulak solat Asar. Tak lama kemudian Fadiq nampak sebuah surau yg agak uzur kat tepi jalan sunyi kampung kat tepi hutan tu. Bergegas dia berhenti, ditengoknya keliling tak ada orang, sunyi saja surau tu. Walaupun agak seram, Fadiq segera mengambil wuduk dgn tergesa2 sbb waktu Zohor dah hampir nak habis.Masa Fadiq di rakaat yg kedua, tiba-tiba Fadiq terdengar bunyi suara orang ketawa. Bulu romanya tiba2 meremang, "Hish, sapa pulak yg gelak2tu?" bisik hati Fadiq, setiap kali Fadiq sujud, Fadiq terasa kepala & tengkuknya berat dr biasa, Fadiq tak sedap hati, ni surau tinggal ke,sbb dah uzur sangat dan alahai, sapa pulak duduk kat tengkuk dia ni. Sedaya-upaya Fadiq tenangkan hati, dia nak selesaikan solat dgn segera,dia nak tinggalkan cepat surau tu. Bulu romanya semakin meremang-remang sbb suara ketawa semakin kuat dan ramai, ada yg terbatuk parau.Hisshh...kenapa begitu kuat godaan, fikir Fadiq. Mata dipejam,sembahyang diteruskan biar pun tengkuk nya terasa lebih berat dari biasa macam ada binatang yg bertenggek kat tengkuk nya itu. Pelik dan hairan, Fadiq cuba control khusyuk di dalam remangan bulu roma nyaitu........


Akhir nya, syukur Fadiq dah berada di tahiyat terakhir, selesai memberi salam ke kanan dan ke kiri, Fadiq meraup mukanya dgn tangan kanan dari atas ubun2 kepala sampai ke dagu, then tiba-tiba Fadiq tersedar......... disebabkan terlampau nak cepat tadi, rupa-rupanya Fadiq terlupa nak tanggalkan helmet masa nak sembahyang. Bila di toleh ke belakang, rupa-rupanya tok imam, bilal dan orang2 kampung yg dtg nak sembahyang Asar sakit prot duk gelakkan dia sebab Fadiq sembahyang pakai helmet,tak pernah dalam sejarah nabi ada orang buat cmtu... hehehe.... patut ler kepala dia rasa berat semacam. Terus Fadiq tak jadi pi memancing, dia dah rasa malu kat ikan....

Hakkkkk!!! hmmmm.. ade lagi kisah nk kongsi cite ni... tapi nnti la ek... kite sambung lain hari lak.. daaaaaaaaaaa....... :)



Friday, February 5, 2010

This Is For Some People Who Have Lost Someone Who They Love

Love Myspace Comments
Sad Story.. :(
I come to your grave everyday to talk to u.. people tell me u cant hear me because your gone.. i just tell them u might be gone in their eyes but not in mine because your still in my heart and u always will be.. i cry when i think of u but people ask me why?? I just tell them how i felt about u and that i still love u and that i miss u so much... but people just tell me there is no ponit in still loving u.. because u gone n u will never be coming back and i agree with them... You are gone but u will never be forgotten and one day we will meet again.. I PROMISE.... I pray to god everynight asking him to keep u safe...and i talk to him about meeting u again.. I wanted to kill myself just so i could see your face again in heaven.. but then i knew u wouldnt want me to do that. I try to be happy bit cant when i know that i want hear your voice for along time.. I always thought i could live withant u.. but i really fell i cant. I never thought u would have left me. God just needed an angel. I ask god can i be his next angel so i can be with u.. But he never replies i even ask god why? why did he have to take u? and make me hurt so much?
Hmmm.. i dont think anyone really knows how much it hurts to be missing u. I hate u not being around i wish i could even see u last time.. So.. i could say goodbye.. no one understands taht i will always love u.. i never knew this would of happened no one did.. i wish that.. that i could look back on the good times with u but that has all gone everything has changed and even thinking about it makes me want to say cry so much.. but my mum tells me not to cry.. she told u were looking over me and u wouldnt want me to cry.. I tell her im sorry but thats all i can do.. cry.. She told me i could look back at the good memories but i said i cant do that with out him because i need him to be with me while me look back and then she says why? so i replies i need to see his smile and feel his touch while we smile together and look at the good memories then my mum said why dont u tell me and him the good memories but then i tell her i with i could tell him.. She told me i can because u will always be there with me then she said u would never give up on me cuz ...
u love me to much and i love you.. too..
...................

True Love "Sad Love Story"


A girl and a guy were speeding over 100pm on a deserted road on a motorcycle...

GIRL : Slow down, we're going too fastim scared!
BOY : Come on, dont worry. i know what im doing. your having fun right?
GIRL : NO.Please stop. im really scared!!
BOY : Then tell me you love me
GIRL : I LOVE YOU! Now please slow down
BOY : Give me a hug

"GIRL HUGS HIM"

BOY : Can u help me out here? Take my helmet off me and put it on u? Its bugging me

A motorcycle has crashed in 2 a building due 2 break failure. 2 people found, but only 1 survived...

TRUTH...

Halfway down the road, the guy realized that his breaks broke.. but he didnt want to let the girl know... instead he.. had her say she loved him and felt her hug 1 last time... then he had her wear his helmet so that she would live even though it meant he would die...


AND THATS TRUE LOVE......


TERCIPTA UNTUK KU

Menatap indahnya senyuman diwajahmu
Membuat ku terdiam dan terpaku
Mengerti akan hadirnya cinta terindah
Saat kau peluk mesra tubuhku
Banyak kata
Yang tak mampu kuungkapkan
Kepada dirimu
Aku ingin engkau slalu
Hadir dan temani aku
Disetiap langkah
Yang meyakiniku
Kau tercipta untukku
Sepanjang hidupku
Aku ingin engkau slalu
Hadir dan temani aku
Disetiap langkah
Yang meyakiniku
Kau tercipta untukku
Meski waktu akan mampu
Memanggil seluruh ragaku
Ku ingin kau tau
Ku selalu milikmu
Yang mencintaimu
Sepanjang hidupku
Aku ingin engkau slalu
Hadir dan temani aku
Disetiap langkah
Yang meyakiniku
Kau tercipta untukku
Meski waktu akan mampu
Memanggil seluruh ragaku
Ku ingin kau tau
Kuslalu milikmu
Yang mencintaimu

CINTAMU

cintamu yg kurasa
walau tak terucap
semakin dalam

cintamu telah terukir
di batas cintaku selamanya
tak pernah ku mencoba
lepaskan cintamu walau sesaat
sejujurnya diriku
terlalu sayang padamu

ku ingin slalu dlm cintamu
dan tiada
yg kan memisahkan selamanya
cintamu yang terlintas
terbias matamu
selama ini

adakah dihatimu
terbersit satu harapan untukku
ku berjanji selamanya
kau selalu milikku
satu cinta
tak pernah ku mencoba
lepaskan cintamu
walau sesaat
sejujurnya diriku
terlalu sayang padamu

ku ingin selalu dlm cintamu..

HENTI SAMBUT HARI VALENTINE


Hmmm..... nk kongsi sikit la gan u all... yg beragama islam.. mengenai VALENTINE ni yg akan kunjung tibe... tahu kah korang ape itu Valentine... ??? ni Kesahnye...

Tarikh 14 Februari merupakan hari yang dianggap keramat oleh pasangan-pasangan yang sedang berkasih. Hari yang dikenali sebagai Valentine’s Day atau Hari Memperingati Kekasih dianggap sebagai satu masa untuk mengisytiharkan ketulusan cinta kepada pasangan masing-masing.

Maka pada 14 Februari, pasangan-pasangan kekasih ini akan memakai pakaian yang terbaik dan sebaiknya hendaklah ia berwarna merah, bertukar-tukar hadiah dan seeloknya adalah bunga ros berwarna merah.

Pasangan-pasangan ini juga akan bercanda di merata-rata tempat sehingga terjadilah adegan-adegan maksiat yang bertentangan dengan syarak demi untuk membuktikan kasih dan sayang mereka yang tidak ternilai harganya.

Saban tahun juga para ulama mengingatkan kepada umat Islam agar menghindari menyambut Hari Valentine ini namun ia seperti menuang air ke daun keladi. Hari Valentine tidak ada kena-mengena dengan umat Islam malah hukum menyambutnya adalah haram. Ia adalah sambutan yang berkaitan dengan agama Rom kuno dan juga Kristian.

Sejarah Sambutan Hari Valentine

Bila kita membicarakan tentang sejarah sambutan hari Valentine, maka kita akan dapati bahawa terdapat empat pendapat berkaitan dengannya.

- Pendapat pertama mengaitkannya dengan pesta sambutan kaum Rom kuno sebelum kedatangan agama Kristian yang dinamakan Lupercalia. Lupercalia merupakan upacara penyucian diri yang berlangsung dari 13 hingga 18 Februari. Dua hari pertama mereka menyembah dewi cinta bagi kaum Rom kuno yang bernama Juno Februata.

Pada hari ini para pemuda Rom memilih nama-nama gadis-gadis yang menjadi pilihan mereka lalu dimasukkan ke dalam sebuah kotak. Setiap pemuda tersebut kemudiannya akan mencabut nama tersebut dari dalam kotak itu secara rawak. Nama gadis yang tertera di dalam kertas tersebut akan menjadi pasangan yang akan menjadi objek hiburan seksnya selama setahun.

Pada 15 Februari, mereka meminta perlindungan dewa Lupercalia dari gangguan serigala. Pada hari ini mereka akan menyembelih seekor anjing dan kambing. Kemudian mereka akan memilih dua pemuda Rom yang dianggap paling gagah untuk menyapukan darah binatang tersebut ke badan mereka lalu mencucinya pula dengan susu.

Setelah itu akan di adakan perarakan besar-besaran yang diketuai dua pemuda tersebut dan mereka berdua akan memukul orang ramai yang berada di laluan mereka dengan kulit binatang dan para wanita akan berebut-rebut untuk menerima pukulan tersebut kerana mereka beranggapan ia akan menambahkan kesuburan mereka.

- Pendapat kedua mengaitkannya dengan kematian paderi St. Valentine ketika pemerintahan Raja Rom yang bernama Claudius II. Terdapat dua versi cerita berkaitan dengan St. Valentine ini.

Versi pertama. Pada masa pemerintahan Claudius II, kerajaan Rom yang menyembah dewa-dewi amat memusuhi penganut agama Kristian dan para mubaligh Kristian telah dipenjara serta disiksa. St. Valentine sebagai seorang yang tegar menganut agama Kristian dan aktif menyebarkan ajaran tersebut turut dipenjarakan oleh Cladius II.

Dikhabarkan St. Valentine walaupun dipenjarakan, beliau tetap mengajar dan menyebarkan agama tersebut di kalangan banduan-banduan penjara di samping membantu tawanan-tawanan penjara meloloskan diri dari penjara. Kegiatan ini telah diketahui oleh Cladius II dan beliau memerintahkan St. Valentine diseksa dan akhirnya dihukum bunuh pada 14 Februari.

Pengorbanan yang dilakukan oleh St Valentine ini dianggap oleh penganut Kristian sebagai satu pengorbanan yang besar demi kecintaan beliau terhadap agamanya. Malah St. Valentine disamakan dengan Jesus yang dianggap oleh penganut Kristian mati kerana menebus dosa yang dilakukan oleh kaumnya.

Dikatakan juga bahawa ketika di dalam penjara, beliau telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawai penjara dan di akhir hayatnya sebelum dibunuh, beliau sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut yang bertandatangan From your Valentine (Daripada Valentinemu).

Maka orang-orang Kristian mengambil sempena 14 Februari itu untuk meraikan hari kasih sayang demi memperingati hari kematian paderi mereka St. Valentine.Versi kedua. Claudius II beranggapan bahawa anggota tentera yang muda dan masih bujang adalah lebih tabah dan kuat ketika berada di medan peperangan berbanding dengan mereka yang telah berkahwin. Justeru itu Cladius II menghalang para pemuda dari berkahwin.

Namun demikian St.Valentine menentangnya dengan keras dan beliau telah melakukan upacara pernikahan terhadap para pemuda-pemuda Rom secara sulit.. Aktiviti St. Valentine ini akhirnya dapat diketahui oleh Cladius II lalu beliau mengarahkan St. Valentine ditangkap dan dihukum gantung pada 14 Februari 269 M.

- Pendapat ketiga. Ia dirayakan sempena kejatuhan kerajaan Islam Andalusia di Sepanyol. St. Valentine merupakan individu yang memainkan peranan penting dalam usaha menjatuhkan kerajaan Islam pada masa itu.. Disebabkan sumbangan beliau itu, St. Valentine dianggap sebagai kekasih rakyat. Tanggal 14 Februari 1492 merupakan tarikh kejatuhan Islam di Sepanyol dan dianggap pada hari itu hari kasih sayang kerana mereka menganggap Islam adalah agama yang zalim.- Pendapat keempat. Sambutan hari Valentine ini bersempena dengan sifat burung yang musim mengawan burung yang jatuh pada 14hb Februari. Ini merupakan pendapat tradisi orang Inggeris.

Di sini kita dapat melihat dengan jelas bahawa asal-usul sambutan Hari Valentine ini tidak ada hubung-kaitnya dengan budaya serta agama bagi umat Islam.Hukum sambut ValentineSebagaimana yang termaktub di dalam al-Quran dan al-Sunnah serta disepakati oleh generasi awal umat Islam hari kebesaran bagi umat Islam yang mana disyariatkan bagi kita menyambutnya hanyalah Hari Raya Aidilfitri dan Aidiladha.

Ini sebagaimana yang firman Allah SWT: Bagi tiap-tiap umat, Kami adakan satu syariat yang tertentu untuk mereka ikuti dan jalankan, maka janganlah ahli-ahli syariat yang lain membantahmu dalam urusan syariatmu; dan serulah (wahai Muhammad) umat manusia kepada agama Tuhanmu, kerana sesungguhnya engkau adalah berada di atas jalan yang lurus. (al-Hajj: 67)

Anas bin Malik r.a berkata: Nabi SAW pernah datang ke Madinah sedangkan penduduknya memiliki dua hari raya. Pada kedua-duanya mereka bermain-main (bergembira) di masa jahiliah. Lalu baginda bersabda: “Sesungguhnya Allah telah menggantikan kedua-duanya bagi kamu semua dengan dua hari yang lebih baik, iaitu hari raya Aidiladha dan Aidilfitri”. (riwayat al-Nasaai, no: 959).

Oleh itu hendaklah umat Islam membataskan diri dengan menyambut hari-hari perayaan yang diiktiraf oleh Allah dan Rasul-Nya khusus untuk umat Islam. Setelah berakhir zaman salafussoleh iaitu tiga kurun terbaik bagi umat Islam, pelbagai hari perayaan telah ditambah ke dalam kalendar umat Islam seperti Maulid al-Rasul, Israk Mikraj, Maal Hijrah, Nuzul al-Quran dan lain-lain.

Namun demikian apa yang mendukacitakan adalah umat Islam pada zaman kini telah mula merayakan hari-hari perayaan yang langsung tidak berkaitan dengan umat Islam. Malah ia berasal dari budaya serta agama golongan yang ingkar kepada perintah Allah S.W.T. seperti sambutan Tahun Baru Masihi, Hari Halloween dan juga Hari Valentine yang sedang kita perbincangkan ini. Terdapat larangan daripada baginda s.a.w. untuk meniru budaya orang bukan Islam dan bagi mereka yang meniru budaya seperti ini ditakuti mereka akan tergolong bersama dalam golongan tersebut. Sabda baginda: ”Barang siapa menyerupai satu kaum, maka dia termasuk golongan mereka”. (riwayat Imam Abu Dawud, hadis no: 3512).

Tentang hukum menyambut Hari Valentine, Sheikh al-‘Utsaimin berkata: “Maka bila dalam merayakan Hari Valentine tersebut bermaksud untuk mengenangkan kembali St. Valentine, maka tidak diragukan bahawa orang itu telah kafir. Dan jika tidak bermaksud begitu namun sekadar ikut-ikutan kepada orang lain, maka orang itu telah melaksanakan dosa besar”.

Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan: “Bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam”.

Harus kita ingat bahawa golongan yang memusuhi Islam, akan sentiasa berusaha menanamkan benih-benih kesesatan dalam jiwa umat Islam supaya mereka jauh dari jalan yang lurus lagi diredai Allah SWT.

Firman-Nya: Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (wahai Muhammad) sehingga engkau menurut agama mereka (yang telah terpesong itu). Katakanlah (kepada mereka): “Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk yang benar). (al-Baqarah: 120)

PERNAH TAK ANDA

Heee... nk tanye... saje suke2... Mengenai perkataan ni.. "PERNAH TAK ANDA...."

-> Pernah tak anda rasa nak kentut sgt masa tengah lepak ngan kawan berlainan jantina, anda tahan sgt sampai terkulat muka?

-> Pernah tak masa anda tengah jenjalan kat depan khayalak ramai, tetiba tu seluar spender/panties cam terselit kat celah bontot, rasa cam tak selesa sgt, ikutkan hati nak aje tarik spender/panties itu? Pernah tak masa tengah dalam jam, anda korek hidung, lepas tu tengok tahi hidung itu, kemudian gentel dan jentik?

-> Pernah tak anda tunggu kawan anda di suatu tempat contohnya di hartamas,lepas tu anda jadi resah dan kesah sebab semua orang kelihatan cam memandang anda sbb anda satu-satunya makhluk yang berdiri, lalu anda pun buat-buat aksi yang menunjukkan anda sedang menunggu orang, contohnya melihat-lihat jam tangan?

-> Pernah tak anda mengalami situasi di mana celah bontot amatla gatal yang amats, di depan khalayak ramai, menyebabkan terpaksalah anda menahan kegatalan itu dengan tabah?

-> Pernah tak di bulan puasa di waktu siang, anda berpura-pura kononnye membelikan makanan untuk kawan bukan Islam anda, dan mengadakan perbualan palsu di telefon contohnya, "haa helo Tan, aku dah belikan bigmac kau! Kau nak air ape siot?"

-> Pernah tak anda memandu kereta manual, lepas tu disebabkan kesilapan teknikal kereta anda terjerk macam kuda dan mati, sekali lagi dikhalayak ramai contohnya di depan kedai makan, lalu anda pun membatalkan niat hendak ke kedai itu untuk menutup kemaluan yang amat?

Sekiranya anda pernah melakukan satu atau dua atau lebih perkara diatas, tahniah diucapkan! Kerana anda telah berjaya menjadi manusia normal!"

Thursday, February 4, 2010

Sayang.. abang - nikah seorang lagi

Episod 1

' Abang , minta izin untuk nikah s orang lagi,"

Azsya yang sedang melipat kain, terdiam seketika. Mungkin terkedu. Adakah pendengarannya kian kabur lantaran usianya yang kian beranjak. Adakah dialog tadi hanya dilafazkan di dalam TV, sementelah TV juga dipasang. Tapi, ahh bukanlah. TV sedang menayangkan iklan Sunsilk, mustahil sudah ada siri baru iklan Sunsilk? Dia menghela nafa spanjang. Dia memandang sekali imbas wajah Fadzli, kemudian tsenyum. Meletakkan kain yang telah siap dilipat di tepi, bangun lanta smenuju ke dapur. Langkahnya diatur tenang. Segela seair sejuk diteguk perlahan. Kemudian dia ke bilik Balqis , Fatimah. Rutin hariannya, mencium puteri-puterinya sbelum dia masuk tidur. Dahulu, semasa puterinya kecil lagi, rutin itu dilakukan dengan suaminya. Kini, anak-anak kian beranjak remaja. Kemudian, dia menjenguk bilik putera bujangnya yang berdua, si kembar, Solehin dan Farihin. Pengabisannya dia kembali kepada suaminya. Fadzli hanya diam, membatu diri. Dia amat mengenali isterinya. Jodoh yang diatur keluarga hampir 16tahun yang lepas menghadiahkan dia sebuah keluarga yang bahagia, Azsya adalah ikon isteri solehah. Namun, kehadiran Iema, gadis genit yang menjawat jawatan pembantu tadbir kesetiausahaan di jabatannya benar-benar membuatkan dia lemah. "Kau mampu Fadzli, dengan gaji kau, aku rasa kau mampu untuk beri makan 2 keluarga," sokongan Hanif, teman sepejabat menguatkan lagi hujah apabila dia berdepan dengan Azsya. " Abang Fadzli, Iema tak kisah. Iema sanggup bermadu jika itu yang ditakdirkan. Bimbinglah Iema, Iema perlukan seseorang yang mampu memimpin Iema ," masih terngiang-ngiang bicara lunak Iema.

Akhir-akhir ini, panas rasanya punggung dia di rumah. Pagi-pagi, selesai solat subuh, cepat-cepat dia bsiap untuk ke pejabat. Tidak seperti kelaziman, dia akan bersarapan bjemaah bsama isteri dan anak-anak. Aduhai, penangan Iema gadis kelahiran Bumi Kenyalang benar-benar menjerat hatinya.

..Bersambung.............

Ikan

hahahakkk!!!

Lihat la ikan ni... comel gile.... aku ambil gambar dia siap posing lagi tu kt aku..
berikan aku senyuman lagi.... heeee....

Kalau Perempuan Kata Kat Kita (Lelaki)

1)Kalau pompuan kata : oklah wak,kita sembang lainkali yek.
Maknanya : dah le tu...maleh dah nak sembang nganko..boring!

2)Kalau pompuan kata : tak pe,saya tak kisah..
Maknanya : sape kata aku tak kisah?

3)Kalau pompuan kata : kita kawan aje lah ekk..sayamemang suka kat awak tapisaya suka sebagai kawan je
Maknanya : aku memang tak nak kat ko..kalo cakapkang penyek plak muka tu..

4)Kalau pompuan kata : eh....u call ekk?i tak dereceive call dari u pun...
Maknanya : memang no ko naik tapi saja aku malasnak jawap

5)Kalau pompuan kata : lain kali je la kita keluar,ibz la sekarang ni...nanti ifree i call u ,kay?Maknanya : aku tak nak keluar ngan ko,tak reti2bahasa lagi ke?

6)Kalau pompuan kata : i sebenarnya tak la memilihsangat.
Maknanya :sape kata aku tak memilih....please. .kalonak makan pun harap aku belanja,bolehblah la...

7)Kalau pompuan kata :i tak kisah penampilan umacamana pun
Maknanya : ya Rabbi!selekehnya pak we aku...

8)Kalau pompuan kata : lain kali kita keluar lagiekk?i kena balik balik cepatla...ada hal...
Maknanya : inilah first and last aku keluar nganko...

9)Kalau pompuan kata :saya suka lelaki yg mcm ni...mcm tu..bla...bla. ..bla...
Maknanya : excuse me!ciri2 tu tak de kat ko..so..paham2 sendiri la

10)Kalau pompuan kata : u keje kat mana?as what?
Maknanya :kalo setakat keje ntah hapa2 tak payahle ngorat aku...

ahakss!!

Kisah Pembalasan Isteri Curang

Kisah ini saya petik dari suatu kisah tuk di kongsi bersama..

Kisahnya benar² menyentuh hati. Buat wanita yang bakal bergelar isteri, jadikan kisah ini sebuah pedoman. Buat lelaki, kisah ini boleh disampaikan buat mereka yang berkenaan.

Akhirnya setelah dua tahun menghilang diri, Normah kembali ke rumahnya. Seperti dahulu, dia masih cantik bergaya. Lenggoknya masih gemalai, pinggang masih ramping, gincu masih merah dan mekap masih tebal. Jika berselisih, aroma pewanginya masih kuat menusuk hidung. Namun bezanya, Normah kelihatan tidak begitu ceria. Zahirnya dia begitu anggun tapi wajahnya terlukis warna yang muram dan lesu. Tutur katanya perlahan dan tidak bermaya seperti orang keresahan.

“Kenapa awak balik? Pergilah ikut jantan. Awak tak ada pun saya boleh jaga anak-anak kita ni!!” jerkah suaminya, Halim sebaik melihat Normah pulang dengan menjinjing sebuah beg besar. Normah tidak menjawab kerana dia tahu, itu memang salahnya. Dia cuma berdiri di pintu dan menundukkan muka. Halim sebaliknya terus membelasah isterinya itu dengan kata-kata keras. Sudah lama geram itu menggelodak di hati, lalu inilah masa untuk melepaskannya. Normah masih terpaku di muka pintu. Dikesat air mata yang bergenang. Tiada sepatah perkataan pun di balasnya kata-kata Halim itu kerana hajatnya pulang bukanlah untuk bertengkar. Hasratnya Cuma satu, untuk pulang ke pangkuan suami dan anak-anak.

Jika diikutkan hati memang hendak dihalaunya Normah, tapi disebabkan anak-anak, Halim menahan juga kemarahannya. Dibiarkan Normah masuk ke rumah yang telah lebih dua tahun ditinggalkannya itu. Bagi Halim, kepulangan Normah tidak membawa apa-apa erti lagi dalam hidupnya. Malah ia cuma memulakan semula kekalutan yang sudah dirungkaikannya, mengeruhkan hidup yang mula jernih dan memarakkan semula api yang telah dipadamkan. Dua tahun dahulu, Normah meninggalkan Halim dan dua anaknya, Iffa, 5, dan Aina, 2.Yang ditinggalkan hanyalah sekeping nota menyatakan yang dia ingin hidup bersama kekasihnya. ” Saya rasa kita dah tak ada persefahaman lagi. Saya mahu hidup bahagia dengannya” demikian antara lain nota yang ditinggalkannya untuk Halim. Kesalnya dia dengan tindakan Normah tidak terkata. Halim akui sejak akhir-akhir ini Normah sudah berubah. Kalau dulu layanannya begitu baik, sekarang mula dingin. Pantang silap sedikit, mulalah naik angin. Kata-katanya pula, selalu saja diiringi sindiran. Sudahlah begitu, sering pula Normah meminta barang-barang mewah di luar kemampuan Halim. Itulah yang menghairankan Halim. Lama-kelamaan, Halim terhidu pula berita Normah menjalin hubungan sulit dengan lelaki berada. Dia ada bertanya tentang hal itu, namun Normah lantas menafikannya. Walaupun Halim menekannya dengan cerita dan bukti-bukti, tapi Normah tetap tidak menidakkannya. Malah dituduh pula suaminya cemburu buta. Nah, sekarang terbukti sudah kebimbangannya itu.

Tapi apa yang boleh dilakukan, nasi sudah menjadi bubur. Sejak Normah meninggalkannya, hidup Halim tidak terurus. Terpaksalah dia membesarkan anaknya itu sendirian. Dialah ibu dialah bapa. Dengan gajinya sebagai penyelia kilang yang tidak seberapa dan menyewa pula di sebuah rumah di pinggir Kuala Lumpur , tentulah sukar untuk dia menguruskan hidup. Kalau kanak-kanak lain selalu bertukar pakaian, anak-anaknya dengan baju dua tiga pasang itulah. Makan yang mewah jauh sekali, kecuali apabila dia mendapat gaji. Rutin hidupnya, awal pagi menghantar anak-anaknya ke rumah ibunya dan malam menjemput mereka pulang. Dialah yang memasak dan mengemas rumah. Kadangkala adik perempuannya turut membantu menguruskan keluarganya.

Memang hidupnya sukar, tapi Halim belum tergerak untuk berkahwin lagi. Baginya, biar susah macam mana pun, semua halangan itu akan dirempuhinya. Tambahan pula Normah masih tidak diceraikan. Halim juga mahu membuktikan kepada Normah bahawa tanpa wnita itu, dia boleh menguruskan keluarga. Dan juga, kalau kemewahan yang menyebabkan Normah meninggalkannya, Halim ingin buktikan bahawa tanpa wang yang banyak sekalipun dia boleh hidup bahagia. Ternyata tanpa Normah, Halim mampu membesarkan anak-anaknya seperti ibu bapa lain. Iffa dan Aina juga kian lama kian melupakan ibu mereka. Malah melihat gambar pun mereka benci. Bukan Halim yang menghasut tapi kerana Normah sendiri yang bengis terhadap anak-anak. Kerana itulah, kepulangan Normah membangkitkan semula kemarahan Halim. Tambahan pula Halim mendapati ada sesuatu yang tidak kena dengan perut Normah. Ia membuncit seperti sedang hamil. Bagaimanapun dia tidak mahu bertanya kepada wanita itu.

“Tempat awak di sana !” kata Halim menunjukkan Normah ke arah sebuah bilik kecil. Di dalamnya ada sebuah tilam bujang yang kusam. Bertompok sana , bertompok sini. “Nak alas, cari sendiri,” kata Halim, lalu menyindir “itupun kalau awak ingat kat mana nak cari….” Normah ditinggalkan sendirian.

Malam itu, Normah tidur seorang diri dalam bilik sempit dan penuh barang-barang. Sementara Halim tidur bersama dua anaknya di bilik lain. Bila anak-anaknya pulang, Normah cuba membelai mereka tapi Iffa dan Aina segera menjauhkan diri. Dipujuk dengan bermacam-macam cara pun tidak berkesan. Terpaksalah Normah membawa diri ke dalam bilik dan menangis teresak-esak.

Begitulah keadaan mereka setiap hari. Normah menjadi orang asing di dalam rumahnya sendiri sementara Halim meneruskan hidup seperti biasa. Mereka tidur berasingan dan setiap pagi, anak-anak dihantar ke rumah ibunya tidak jauh dari situ. Ternyata telahan Halim tepat. Dari sehari ke sehari dilihatnya perut Normah semakin membusung. Lain macam bulatnya. Setelah didesak dan dijerkah berkali-kali, Normah terpaksa mengaku dirinya berbadan dua.

“Aku dah agak. Patutlah awak balik…nak suruh aku jadi bapak pada budak tu, kan ? Nak jadikan aku pak sanggup?” Halim melepaskan paku buah keras.

“Bukan macam tu bang, saya…” tapi belum pun sempat Normah menghabiskan cakap, Halim memintas ” Saya apa?! Saya tak buat benda tak senonoh tu? Budak tu anak aku? Tolong sikit….bila masa aku sentuh badan kau tu? Hah?”

Bagi menutup malu, Normah memakan makanan yang tajam, pedas dan berasid untuk menggugurkan kandungannya, tetapi gagal. Perutnya terus-menerus membesar. Gagal cara itu, dia pergi ke klinik swasta pula. Bagaimanapun doctor tidak mengizinkan kerana risikonya terlalu tinggi. Kata doktor, kandungannya sudah besar dan jika digugurkan, ia boleh mengundang maut.

Semakin hari jiwa Normah semakin tertekan. Perut kian memboyot sedangkan anak dan suami pula tidak menghiraukan kehadirannya. Dia menjadi melukut di tepi gantang dalam rumah sendiri. Suami menjauhkan diri bila hendak mengadu dan anak pula tidak menganggapnya ibu untuk mereka bermanja.

Tidak ada jalan lain, Normah meminta Halim menghantarkan dia ke rumah ibunya. Tentu saja Halim tidak membangkang. Memang itu yang dia mahukan. Namun sambutan ibu bapanya juga mengecewakan.

“Dua tahun kamu tinggalkan suami dan anak, tiba-tiba baru dua bulan balik perut kamu dah besar macam ni. Huh…memang patut pun Halim buat macam ni. Kamu derhaka pada dia!” kata bapa Normah, Haji Shafie bila mendapati anaknya itu hamil.

Dari sehari ke sehari tekanan perasaannya tambah menebal. Ia kian merundung bila tumbuh pula cacar di badannya. Dari kecil ia membesar, dan dari sebiji-sebiji ia merata memenuhi badan. Di dalam cacar itu, menguning nanah busuk dan jelik baunya. Pada waktu yang sama, Normah mengidap darah tinggi pula.

Tekanan perasaan yang melampau itu menyebabkan Normah dibawa oleh ibu bapanya berjumpa dengan pakar jiwa. Bermacam-macam ubat dan rawatan diberikan tapi ternyata begitu sukar untuk dia dipulihkan. Disebabkan badannya terlalu lemah, doktor mencadangkan supaya Normah bersalin melalui cara pembedahan apabila usia kandungannya mencecah tujuh bulan lebih sedikit.

Pada waktu yang ditetapkan, Normah dimasukkan ke wad. Seminggu sebelum dibedah, dia mula meracau-racau dan meraung. Bermacam-macam dijeritkannya tanpa hujung pangkal. Dimaki hamunnya emak dan ayah serta jururawat yang datang. Kemudian Normah menangis pula hendak balik dan melihat anak-anak. Dalam keadaan yang kritikal itulah ayahnya, Pak Cik Shafie menelefon saya dan menceritakan keadaan anaknya itu secara ringkas. ” Pak cik tak mahu nak salahkan sesiapa. Dua-dua ada buat silap. Tapi sekarang ni pak cik minta ustaz usahakanlah ubat anak pak cik tu,” katanya. Daripada suaranya itu saya tahu dia sedang menahan sebak.

“Saya di Sarawak sekarang ni pak cik. Dua hari lagi saya balik. Tapi buat sementara ni, usahakan baca Yasin dulu. Bila saya balik nanti, saya terus ke sana ,” jawab saya. Sekembalinya ke Semenanjung saya terus menziarahi Normah. Keadaannya sama seperti yang diceritakan oleh bapanya.Mengerang kesakitan, meracau, meronta-ronta, dan bercakap tidak keruan. Keadannya ketika itu memang menyedihkan kerana dalam keadaan perut memboyot dia meraung seperti hilang akal.

Namun timbul pertanyaan di fikiran saya selepas dibacakan Yasin, keadaan Normah bertambah buruk. Keadaanya ibarat mencurah minyak ke api, makin disiram makin besar maraknya. Ibu bapa dan adik beradik Normah menangis milihat keadaan dirinya. “Pak cik mana suami dengan anak-anaknya?” saya bertanya bila melihat suami dan anak-anak Normah tidak menziarahinya.

” Itulah yang saya nak cakap pada ustaz. Saya dah pujuk, rayu dia datanglah tengok anak saya ni. Kata saya, walau besar mana pun dosa anak saya, kalau dia menderhaka sekalipun, tapi dalam keadaan macam ni bukankah elok kalau dia di ampunkan? Tapi dia tak mau. Jengah pun tidak,” kata Haji Shafie kesal.

“Dia marah lagi agaknya,” saya menyambung.

“Saya tau… kalau jadi pada kita pun kita marah. Saya bukanlah nak salahkan dia, tapi yang sudah tu sudahlah. Anak saya pun bersalah, saya mengaku,” tambah Haji Shafie.

“Kalau macam tu,” tambah saya,” bawa saya jumpa menantu pak cik tu. Insya-Allah kita sama-sama pujuk dia.”

Seperti yang dipersetujui, beberapa hari kemudian saya dibawa oleh Haji Shafie berjumpa dengan menantunya itu.

“Yang sudah tu sudahlah Lim, ampunkanlah dia. Normah tengah tenat tu,” Haji Shafie merayu. ”

Dua tahun dia tinggalkan kami anak beranak. Balik-balik, mengandung…suami mana yang tak marah, ayah ?. Mana saya nak letak muka saya ni ? Dayus, pucuk layu , tak ada punai, tak tau jaga bini, macam-macam lagi orang hina saya…’ tambah Halim melepaskan segala yang terbuku di hati. Bermacam-macam lagi di rungutkan hingga tidak sanggup kami mendengarnya.

” Ayah faham perasaan kau. Ayah tau Normah yang salah, derhaka pada kau , tapi dia tengah tenat sekarang ni,” Haji Shafie merayu lagi , Halim tidak menjawab sepatah pun Nafasnya saja yang turun naik manakala muka merah padam menahan marah.

Bila keberangan nya semakin reda saya menasihatkan Halim supaya melupakan perkara yang telah berlalu itu. “Mengampunkan orang lain lebih baik daripada membalas dendam . Isteri awak menderita sekarang ini pun sebab dia sudah sedar dengan kesalahan dia, jadi eloklah awak maafkan,” kata saya. Lalu saya ..hadis dan firman Allah berkaitan …Ternyata Halim sudah berpatah arang berkerat rotan . ” Saya tak akan jenguk dan saya tak akan ampunkan dia. Isteri durhaka ! ” katanya.

Sampailah hari Normah di bedah , Halim langsung tidak menjengukkan mukanya. Iffa dan Aina juga di larang daripada menjengah ibu mereka. Bagaimanapun , di sebabkan keadaan Normah yang tenat, makan minum tidak menentu , bayi yang di lahirkannya meninggal dunia beberapa hari kemudian. Normah pula sejak sedar daripada pembedahan semakin teruk jadinya. Setiap hari, terutamanya tengah malam dan senja dia akan meracau.

Yang mengaibkan , racauannya kini mendedahkan segala pelakuan jelik yang di lakukannya selama meninggalkan Halim dan anak-anak. Antaranya, Normah menceritakan yang dia telah mengikut lelaki hingga ke Siam dan kemudian hidup seperti suami isteri. Selepas berpisah dengan lelaki itu, dia bersekedudukan pula dengan lelaki lain. Tidak kurang dengan tiga lelaki telah dia berzina.

“ Abang ..ampunkanlah saya. Saya derhaka, saya jahat, saya malukan abang…maafkanlah saya…”dia terus menangis dan meratap. Setiap hari bermacam-macam rahsia di dedahkannya; tentang tempat-tempat maksiat yang pernah dia pergi bersama teman lelaki, kawan-kawan lain yang sama saja perangai dengannya juga kekecewaannya bila dipermainkan lelaki-lelaki terbabit.

“ Abang , Iffa, Aina…marilah tengok emak . Emak tak jahat lagi,. Emak nak jadi baik. Emak nak jadi lawa, pandai, suka masak, kita pergi sungai…” ratapnya lagi bercampur dengan kata-kata yang melalut. Tidak dapat hendak di gambarkan bagaimana malunya Haji Shafie dan isterinya setiap kali Normah menelanjangkan keburukannya sendiri. Berbagai-bagai cara mereka lakukan supaya Normah berhenti meracau seperti menutup mulut, memujuknya diam dan kadangkala turut sama bercakap supaya orang-orang di sekeliling tidak mendengar , tetapi usaha itu tidak berhasil. Setelah hampir sebulan Normah mendedahkan kecurangannya, keadaan wanita itu bertambah parah.

Tekanan darahnya menurun dan kerap tidak sedarkan diri. Badannya yang kurus makin melidi kerana Normah tidak mahu menjamah makanan. Yang di lakukan sepanjang hari hanyalah menangis dan meminta ampun kepada Halim. Setelah itu dia kembali terkulai tidak sedarkan diri. Haji Shafie sekali lagi menemui saya. “Ustaz pujuklah menantu saya tu. Mintalah dia datang jenguk Normah dan ampunkan lah kesalahan dia. Memang anak saya bersalah , tapi dalam keadaan sekarang, Cuma keampunan suami saja yang boleh selamatkan dia,” kata haji Shafie.

Isterinya sejak tadi saya tengok tiada berhenti-henti mengesat air mata . ” Kalau begitu, mari kita pergi jumpa Halim,” kata saya. Puas kami memujuknya . Alhamdulillah, setelah berbagai-bagai alasan di beri, akhirnya Halim bersetuju. Bagaimanapun saya lihat dia seperti terpaksa saja. Langkahnya berat dan nampak kurang ikhlas.

” Sudahlah Lim, lupakan yang lepas-lepas. Buangkan dendam, gantikan dengan kemaafan. Insya-Allah, semua pihak akan dapat keberkatanNya,” kata saya semasa Halim hendak memasuki kereta. Dia cuma tersenyum tawar.

Demi terpandang saja Halim datang menjenguk, Normah dengan suara yang amat lemah memohon maaf kepada suaminya itu. “Sa..sa..ya der…haa..ka pada abaaaang..” katanya antara dengar dengan tidak. Sambil air mata jatuh berlinangan , dia mengangkat tangannya untuk meminta maaf, tapi terlalu sukar. Ibunya cepat-cepat membantu.

“Yalah…”jawab Halim perlahan lantas menyambut tangan Normah. Reaksinya masih tawar. Dia belum benar-benar ikhlas. Petang itu kami bersama-sama membacakan surah Yasin dan ayat-ayat suci al-Quran untuk Normah yang kelihatan semakin teruk. Bagaimana pun bila Normah meminta ampun sekali lagi, saya lihat Halim semakin ikhlas menyambutnya. Saya tersenyum. Mungkin hatinya sudah sejuk melihat penderitaan Normah. Lebih kurang pukul 5.00 petang saya meminta diri kerana ada urusan penting. Sebelum pulang saya berpesan; ” Lim, sekarang ni awak saja yang boleh selamatkan Normah. Dia harapkan sangat keampunan daripada awak. Selepas itu, serahkan kepada Allah. Kalau sembuh, alhamdulillah, kalau tidak biarlah dia pergi dengan aman “.

” Terima kasih ustaz,” balas Halim. Seminggu kemudian Halim datang ke rumah saya dan memaklumkan bahawa Normah telah meninggal dunia. Bagaimanapun, dia membawa juga kisah yang menginsafkan mengenai pemergian Normah. “Ustaz,” Halim memulakan ceritanya,

“Malam tu Cuma tinggal saya dan anak-anak saja duduk di tepi Normah. Ibu dan bapa dia ke kantin untuk makan. Bila saya bacakan Yasin , saya tengok air mata arwah mengalir setitik demi setitik. Saya tau dia benar-benar insaf dengan kesalahannya dulu, curang pada saya, derhaka pada suami, tinggalkan anak-anak.” “Sampai di ayat salamun qaulam mirrabir rahim, saya ulang tiga kali. Setelah habis, saya usap dahi arwah. Saya lakukannya dengan ikhlas sebab tidak sampai hati tengok hati dia menderita.” ” Setelah menciumnya tiga kali tiba-tiba dia nazak. Nafasnya di tarik dalam-dalam tapi nampak susah sangat. Sekejap kemudian nafasnya laju, tapi lepas itu lambat betul. Saya cemas. Dah dekat ke?” “Tiba-tiba Aina menangis Entah apa yang di gaduhkan dengan kakaknya saya pun tak tau . Kuat betul dia menangis sampai saya tak sanggup nak dengar. Berbelah bagi juga sama ada antara anak dan isteri yang tengah sakit, tapi bila fikirkan tangisan budak itu mengganggu pesakit lain, saya terus ambil Aina dan pujuk dia. Susah pula nak pujuk dia hari tu sampai terpaksa dukung dan bawa ke luar wad.”

“Namun bila kembali ke wad, saya dapati Normah dah tidak bernafas lagi.” “Luka memang berdarah lagi, ustaz, tapi bila dia meninggal tanpa ada sesiapapun di sebelahnya, menitis juga air mata saya. Yalah, kalau orang lain pergi dengan baik, ada orang tolong bisikan syahadah, bacakan Yasin, dia pula pergi macam tu. Agaknya itulah balasan untuk isteri yang derhaka ‘.

” Cukup menginsafkan, kan ? Ambil iktibar dan sampaikanlah pada yang lain. Wallahualam