Wednesday, March 10, 2010

Kuku @ Nailz


Assalamualaikum....

hao.. jumpe kite lagi ek pagi ni... huhuu.. smoga sihat2 sejahtera la ek... dan di berkati ALLAH S.W.T. Ok.. Pagi ni nk kongsi gan u'all olang... nk cite pasal kuku atau nailz.. dulu penah gak simpan kuku panjang... rase cm cantik la tgok olang kuku panjang kn... then lame2.. jadi cm tak selesa lak nk simpan kuku... so jadi rimas lak.. rase cm sakit..mcengkam la.. mcm2.. last2 dapat tahu lak simpan kuku ni tak elok sebenarnye... ade maksud dlm sisi islam. pade sape2 yg tahu tu.. alhamdulillah... mane yg tak tau lagi tu... bace la ni.. kite kongsi same2... ok.. :)

Baik la... Dikatakan bahawa myimpan sebatang jari kuku yg panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi.. jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yg panjang.... bayangkanlah dosa yg telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut.... potonglah kuku anda ye kawan2...

The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai bkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak mbayangkan kesucian dan ia juga bukan la budaya kita apatah lagi mgunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yg bkuku panjang biasanya mempunyai anak yg bodoh atau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yg berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerah santan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dan lain2. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala. "Betul ke gitu?" Fikir2 kn lah...

Percayalah.

Pasal tabiat bkuku panjang ini lah yg mbuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yg bangkrap dan rugi teruk adalah kerana mpunyai pekerja dan pemilik yg berkuku panjang . Untuk yg bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yg pandai dan mdengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.
Additional info

Korang tahu tak? Kuku panjang ini mempunyai sejenis kuman seperti yg tdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tsebut tidak akan hilang walaupun kita mcuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri. Nasihat Nabi Muhammad S.a.w. kepada Saidina Ali rhu. Sesudah bnikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad S.a.w.. bpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari:

1] jari manis

2] jari kelingking (anak jari)



dan jangan memakai pada jari:


1] jari tengah

lihat cincin pakai jari tengah dan telunjuk...

2] jari telunjuk Nabi Muhammad s.a.w.

melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s. "tapi biasenye.. ramai yg pakai di jari tengah kn? apa2 la..

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.
p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara- mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat kita pahala.

Ok.. Dh habis dh menaip.. so.. kita beringat lah ye.. dan sila la forward kt kawan2... yg mungkin ada lagi yg belum tahu.. pun dapat pahala gak.. InsyaALLAH.....