Wednesday, March 17, 2010

KISAH TAULADAN YANG MENYAYAT HATI


"Hubby ni, pakai tu elok2 la skit," kata Esya lembut sambil mbetulkan pakaian Fadzril. Fadzril tsenyum memandang isterinya.

"Cantik isteri Bi hari ni," Fadzril mcubit pipi Esya lembut.

"Papa, papa, cepat la pa," Farah dan Eqmal meluru masuk ke bilik kerana dah tak sabar2 nak btolak pulang ke kampung halaman Fadzril.

"Yelah, yelah, papa dah siap ni."

Esya hanya tsenyum melihat suaminya itu melayan karenah anak2 mereka yg comel dan manja.

"Bi, dah lama kita tak balik kampung macam ni ye?"

"Iyelah, maklumlah Bi ni sibuk gan urusan keje. Baru kali ni bi ada peluang tuk cuti panjang." Fadzril bkata kepada isterinya tcinta.

Pjalanan daripada KL ke Kuala Berang mgambil masa lebih kurang empat lima jam. Farah dan Eqmal dah pun tlelap kat kerusi blakang. Begitu juga dengan isterinya, Esya.

"Tak sabar rasanya nak tiba kat kampung," Fadzril bkata dalam hati.

Sdikit demi sdikit Fadzril menekan minyak keretanya. Smakin lama keretanya smakin laju dan Fadzril smakin seronok. Fadzril dah tak sabar untuk segera sampai ke kampungnya. Pedal minyak ditekannya lagi dan kereta kesayangannya dr jepun itu mula memecut.

Fadzril cilok kiri, cilok kanan. Habis smua kenderaan dipotongnya. Bangga betul Fadzril masa tu. Tlupa dia skejap pada anak dan isterinya yg sedang tidur.

"Eh Bi, kenapa bawa laju sangat ni?" tiba2 Esya terjaga dari tidurnya.

"Tak ada apa la sayang, rileks...cepat sikit kita sampai kampung nanti."

"Sabar bi, sabar. Biar lambat tak apa.... jangan laju sangat bi, Esya takut." Esya cuba memujuk Fadzril supaya mperlahankan kenderaannya.

"Rileks sayang.. tak ada apa2," Fadzril terus memotong bas ekspres di depannya tanpa was2.

"Haaa..kan, tengok. Tak ada apa2 kan?" kata Fadzril setelah bjaya memotong bas ekspres tadi.

"Sudah la tu bi."

"Ha... tu ada satu lagi bas ekspres. Esya tengok bi motong dia aaa...."

Fadzril terus masuk gear 3, pedal minyak ditekannya hingga jejak ke lantai. Fadzril terus mbelok ke kanan untuk memotong dan.... di depannya tsergam sbuah lori balak yg besar dan gagah dan.....

BAAANGGG!!!

"Fadzril.... bangun," sayup2 tdengar suara mamanya. Fadzril mbuka matanya. Dia tlihat mamanya di situ.

"Mama, Fadzril kat mana ma? Mana Esya ma? Macam mana dengan Esya ma? Farah, Eqmal.... mana anak saya ma?" Btubi2 Fadzril menyoal mamanya. Fadzril tak dapat mnahan kesedihannya lagi. Fadzril menangis semahu2nya di depan mamanya. Mamanya memandang Fadzril tepat2.

"Macamana dengan isteri Fadzril ma, Esya?" Fadzril masih terus menangis.

PANGGG!!!

Pipi Fadzril yg putih itu ditampar oleh mamanya dengan tiba2. Fadzril terdiam. Kenapa mamanya buat dia macam tu?

"Banyak la kamu punya isteri! Keja ye tapi duit tak penah nk simpan ada hati nak berbini. Tu la, tidur lagi senja2 macam ni! Dah! Bangun pegi sembahyang!" mamanya terus merungut sambil blalu keluar....

...Dan Fadzril tsengih keseorangan. Rasa macam nak masuk dalam tin biskut! Tapi Esya tu la gf tcinta kesayangan dia sejak dia mgenali Esya tahun 2007.

Malu beb!! Mimpi rupanya....

HAkkkkkhakkk!!

2 comments:

Zizaq said...

Salam perkenalan.
La, klise' rupanya :)

Junita Rafflecia said...

:D